Sider

torsdag den 21. februar 2013

U som ulden

Ulden som i uldne sweatre, ikke som i "der foregår noget uldent".
Jeg har flere uldne sweatre, som jeg har haft i mange år og bruger med mellemrum, men en god sweater er ikke til at slide op. Man kan heller ikke få for mange...
Disse sweatre har jeg ikke lavet selv - det rækker min strikkekompetence og tålmodighed ikke til. De er alle købt i Tallinn, Estland over en årrække. Her er denne fantastiske gade med strikkeboder ved den gamle bymur. Tidligere var det meste håndstrikket, det kan man tvivle på det er nu, ligesom man kan tvivle på, at det er lavet i Estland (måske snarere Kina?), men det ændrer ikke ved, at sweatrene og alt det andet strik er flot. Hvis I skulle komme forbi, så hold øje med jeres ting. Det er desværre et sted, der tiltrækker både turister og lommetyve. Hov, så foregår der alligevel noget uldent!
Billede fundet på nettet
Den første sweater er købt i 1995, tror jeg. Den er mindst 2 numre for stor til mig, men termometeret sagde -14 grader den dag, jeg købte den, så sweateren blev "prøvet" ved at holde den op mod min ryg, der var pakket ind i en dunjakkke. Den er fantastisk til hyggebrug, og hvis man er halvsløj eller rigtig syg.

Den anden sweater er meget varm og god til efterårsskovturen eller lignende situationer, hvor man er ude længe.
Den tredie sweater er den pæne, der bliver brugt på arbejde på kolde dage.
Den fjerde er ikke en sweater men en stor poncho. Den har overtøjskarakter, men er også god at putte sig i, når fyret er gået ud, og der er 16 grader inde og -5 grader ude!
Det var mine estiske souvenirsweatre. Måske præsenterer jeg jer for de peruvianske en anden gang.

2 kommentarer:

  1. Hvor er de fine - bliver helt fristet til en gang mønsterstrik.
    Og ja tak - vil gerne se de peruvianske :-)

    SvarSlet
  2. Wow - specielt nr. 2 og 4 må du gerne sende videre til mig. Og nå ja, nr. 1 og 3 også nu da jeg alligevel er i drømmeland! : )

    SvarSlet